Vertrouwen, betrokkenheid en vakkennis als basis voor succesformule

Tekst: Rob Buchholz | Beeld: Molendijk

Een machine verkopen is belangrijk, maar een gedegen en eerlijk advies is nog veel belangrijker. Zeker als blijkt dat de klant nog niet toe is aan vernieuwing of uitbreiding van het machinepark. Dat is de filosofie waarmee het team van Molendijk Houtbewerkingsmachines de markt tegemoet treedt.

Een advies hoeft dus niet per sé verkoopgericht te zijn, zo laten Diana en Martijn Molendijk weten. “Het gaat er vooral om dat we een goede partner voor de klant zijn. Als het beter is om de software te vernieuwen of eerst een nieuwe medewerker aan te nemen, dan laten wij dat de klant ook weten. Denken in oplossingen, daar gaat het om. Vertrouwen, betrokkenheid en kennis zijn daarbij essentieel.”

Bij Molendijk Houtbewerkingsmachines denken ze vanuit het wij-gevoel. Daarbij gaat het niet alleen om het bedrijf, maar ook om de relatie met de klant. “Ieder bedrijf is anders. Bij de een is meer technische kennis aanwezig dan bij de ander. Het is onze taak daar op eerlijke wijze mee om te gaan", aldus Martijn die zijn bedrijf in de afgelopen jaren verder zag groeien.

“Ik train en leid mijn eigen medewerkers op door veel aandacht te schenken aan kennisoverdracht. Bij de klant, maar ook op de eigen werkvloer door met andere monteurs mee te kijken. Dat kost tijd, maar het is wel essentieel voor het succes van Molendijk. We zijn als bedrijf een eenheid waarbij niemand meer is dan een ander. Dat willen we graag continu uitstralen.”

 

'Denk in oplossingen, daar gaat het om'

 

Het gevolg van het succes is dat in september 2019 Bas Konijnenburg als extra accountmanager werd aangetrokken. Samen met collega Arnoud Renaud, die sinds het voorjaar van 2013 in dienst is, benadert hij de klanten op een wijze die past bij de filosofie van Martijn Molendijk.

“Het is onze taak zo goed mogelijk te luisteren", aldus Bas. “De klant moet ons zo optimaal mogelijk informeren en wij stellen alleen de juiste vragen. Wat hebben ze nodig en hoeveel heeft een bedrijf daar voor over? Daarop volgt een advies. Het grote voordeel is daarbij dat Martijn eigenlijk altijd monteur is gebleven. Een vakman pur sang. Hij heeft wel de leiding, maar de platte structuur van de organisatie zorgt ervoor dat klanten zich nooit een nummer voelen. Arnoud, Martijn, de monteurs en ik zijn altijd bereikbaar.”

Arnoud Renaud bevestigt de uitleg van zijn collega. “Essentieel is dat we de klant behandelen, zoals we zelf ook behandeld willen worden. Daarom durven wij best te zeggen: zou je dat nu wel doen? Is die nieuwe machine echt essentieel?”

Bij Molendijk Houtbewerkingsmachines zijn ze bijzonder trots op het feit dat het sinds afgelopen voorjaar het officiële dealerschap van Holz-Her voor heel Nederland toegewezen heeft gekregen. Als enige bedrijf. Martijn: “Ik werk al zeker 25 jaar met hun machines en ken ze dus van binnen en van buiten. Dat merkt de fabrikant ook en een dergelijk besluit is een mooie beloning dat we al jarenlang kwaliteit leveren. Een bijkomend voordeel is dat ze ons altijd goed informeren over nieuwe ontwikkelingen en gerichte trainingen verzorgen. Daar heeft de klant baat bij.”

 

Zie hieronder het originele artikel: